Duelles, een Belgische film uit 2018 van regisseur Olivier Masset-Depasse gaat over twee vriendinnen en buren. Alice (Veerle Baetens) en Céline (Anne Coesens) leiden samen met hun partners een goed leven in de jaren 60 van de vorige eeuw. Beide gezinnen hebben een zoontje en ze vieren zowat elk feestje gezamenlijk. Tot een tragisch ongeval alle verhoudingen op scherp zet tussen de vriendinnen en de gezinnen. Paranoia en verdachtmakingen stapelen elkaar in hoog tempo op.
Dit is de derde speelfilm van Masset-Depasse die zich na Cages (2006) en Illégal (2010) waagt aan een psychologische thriller. En de derde samenwerking met actrice Anne Coesens die ook in zijn andere twee speelfilms te zien was.
De gezinnen en met name de vriendinnen in het bijzonder zijn misschien net iets te hecht met elkaar. Het oogt allemaal iets te perfectionistisch en achter de façade van de prachtige twee-onder-een-kapwoning, de strak onderhouden tuin en de loftuitingen naar elkaar gaan pijn, verdriet en later ook paranoia schuil.
Maxime (Luan Adam), het zoontje van Céline en haar man komt om het leven door een tragisch ongeval. Céline rouwt maar verwijt Alice ook dat zij niet genoeg gedaan heeft om het kind te redden. De een rouwt, de ander verliest zichzelf.
Er is ook oog voor detail. Zo zie je in een scène al de afstand en het verwijt als Alice en haar man op bezoek gaan om te condoleren. In de omhelzing van Alice en de man van Céline zie je dat hij zijn hand net niet helemaal op haar rug laat rusten. Een niet volmaakte omhelzing en de film zit vol met dit soort gedetailleerde maar subtiele aanwijzingen.
Masset-Depasse heeft goed gekeken naar de meester van de suspense, Alfred Hitchcock. Ook zijn er referenties met Roman Polanski. De spanning wordt goed opgebouwd en lange tijd weet je als kijker niet of Céline nu de rouwende moeder is of de kwade op wraak beluste genius. Wat begint als een solide familiedrama verandert in een psychologische thriller dat je gerust kunt zien als een eerbetoon aan de eerder genoemde filmmakers. Hij baseerde zich op de roman Derrière La Haine van Barbara Abel.
Dat de film uiteindelijk met al zijn wendingen iets uit de bocht vliegt is de maker vergeven. De prachtige stilering, camerawerk, opbouw en het mooie spel van Baetens en Coesens maken een hoop goed.
3 sterren
Duelles is nu in de bioscoop te zien. Met dank aan: Gusto Entertainment en Eye Film