Dit is een ode aan de ‘Nouvelle Vague’ een stroming die ontstond door de critici van van het filmvakblad Cahiers du Cinéma in de jaren 60, die zeiden: ”Als mijn film je niet aanstaat, maak dan zelf een betere”. En dat is precies wat regisseur Jean-Luc Godard deed.

En zo ontstond de film Á bout de souffle. Wat zoveel betekent als buiten adem. De film gaat over een autodief (Jean-Paul Belmondo), die nadat hij een politieagent doodt, schuilt bij een Amerikaanse (Jean Seberg). Voor wie de originele film nog niet gezien heeft, zal ik verder niets vertellen.
In deze film van Richard Linklater – zelf een autodidact filmmaker, die aan het roer stond van onafhankelijk filmmaken – zien we het proces van hoe deze film tot stand kwam. Hij doet dit met Franse en Amerikaanse acteurs maar is volledig Frans gesproken, in zwart-wit geschoten en in de beeldverhouding van die tijd. Linklater heeft zijn best gedaan om alle details te vangen en de acteurs lijken verdomd veel op de originele acteurs van destijds.

Hoewel Godard iedereen tot wanhoop dreef met zijn onconventionele manier van filmmaken is deze film wel een groot succes geworden. Het script werd mede door François Truffaut geschreven en won de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn in 1960. In de jaren 80 werd er een Amerikaanse remake van gemaakt onder de naam Breathless.

Wie het origineel gezien heeft zal moet toegeven dat sommige scènes bijna identiek zijn in deze film van Linklater. Wie van filmgeschiedenis houdt en/of het origineel gezien heeft zal een fijne tijd beleven. Voor wie dat niet heeft zal de film wellicht niet zo interessant zijn.
Nouvelle Vague is vanaf donderdag 27 november in de bioscoop te zien.
