We zien de zeventienjarige Franz (Simon Morzé) naar Wenen vertrekken om in de leer te gaan bij de Joodse Otto Trsnjek (Johannes Krisch) die een tabakswinkeltje runt. Franz is door zijn moeder gestuurd die Otto nog van vroeger kent. Het is 1937 en Wenen staat aan de vooravond van opkomend nationaalsocialisme en de haat tegen Joden.
Een slechte sigaar smaakt naar paardenmest, een goede sigaar naar tabak, maar een uitstekende sigaar smaakt naar de wereld is één van de eerste lessen die Franz leert van Otto waar het overigens meteen mee klikt. Franz raakt gefascineerd door de bekende psycholoog Sigmund Freud (Bruno Ganz) die daar als klant zijn sigaren komt halen. Ook zet Franz zijn eerste stappen op het liefdespad en wordt hij hopeloos verliefd op de verleidelijke en speelse Anezka (Emma Drogunova) een Boheemse.
Met Fraud bespreekt hij zijn dromen, zijn fantasieën en zijn liefdesperikelen. Zijn dromen komen letterlijk in de film terug en zijn te herkennen aan de blauwtinten. Zijn fantasieën, zeg maar de handeling die hij graag had willen maken of had moeten doen, komt steeds weer terug. Een filmisch trucje dat doorgaans goed werkt als je het gedoseerd gebruikt maar regisseur Nikolaus Leytner strooit er overdadig mee zodat de verrassing er na een tijdje wel vanaf is en op den duur alleen maar gaat vervelen. De dromen en fantasieën halen eigenlijk steeds de vaart uit de film en daardoor blijft het maar voortkabbelen.
Regisseur Leytner weet wel een imposant en authentiek Wenen neer te zetten. Aan werkelijk ieder detail is gedacht maar hij besteedt helaas minder aandacht aan zijn personages die maar niet echt van de grond lijken te komen. In grote lijnen zijn de karakters en hun motieven wel duidelijk maar het gaat nergens echt de diepte in zodat je ook geen emotionele binding met ze krijgt. Het opkomend nazisme en de spanningen tussen de buurtbewoners is wel goed voelbaar maar blijft ook aan de oppervlakte. Bruno Ganz speelt één van zijn laatste rollen en overleed vorig jaar. De overige castleden spelen aardig maar niemand weet een blijvende indruk achter te laten.
The Tobacconist is gebaseerd op het boek De Weense Sigarenboer van Robert Seethaler. Het is waarschijnlijk dat het boek rijker en gedetailleerder is dan de film. Nu blijft de film een beetje van alles. Een vleugje coming-of-age, een liefdesverhaal en een stukje geschiedenis.
2,5 ster
The Tobacconist draait nu in de bioscoop
Met dank aan Triple P Entertainment