Een nieuwe film van regisseur Paul Verhoeven blijft iets om naar uit te kijken. Of hij nu films maakt in Nederland, de Verenigde Staten of zoals de laatste jaren in Frankrijk, je vraagt je toch steeds weer af waar hij mee komt. De film ging in première op het uitgestelde filmfestival van Cannes, en alleen de synopsis voor de film deed al de nodige stof opwaaien. Want Benedetta gaat over een lesbische non in de tijd van de Italiaanse Renaissance. En dat is nog tot daar aan toe maar de tongen gingen los over een Mariabeeldje dat als dildo wordt gebruikt.
Wie Verhoevens laatste film Elle misschien nog iets te elitair vond, kan zich met deze film uitleven want het is weer een ouderwetse Verhoeven, die zo campy is dat het automatisch doet terugdenken aan zijn eerste films in Nederland.
Zoals gezegd gaat de film over Benedetta Carlini (Virginie Efira) die in het klooster niet zozeer verliefd wordt op Bartolomea -een jonge vrouw die haar toevlucht zoekt in het klooster – maar meer haar seksuele driften met haar kan ontdekken. Benedetta heeft visioenen en droomt over God en ontvangt ook nog eens de stigmata, waardoor ze klooster overste wordt. Dit tot afgrijzen van de huidige overste Felicita (Charlotte Rampling).
Het verhaal is gebaseerd op het non-fictie boek: Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy van de Engelse schrijver Judith C. Brown. Het scenario werd geschreven door David Birke en Paul Verhoeven. Oorspronkelijk was het scenario geschreven door Gerard Soeteman, de vaste scenarist van Verhoeven, maar hij liet zijn naam verwijderen omdat hij zich niet kon vinden in de visie waarmee Verhoeven de film wilde maken. Volgens Soeteman ligt de nadruk teveel op de seks en te weinig op de kerk en de politiek van die tijd.
En toegegeven, de focus ligt wel op de sex en de lust. Op zich is het allemaal niet zo schokkend en niet heel veel uitdagender dan bijvoorbeeld een Turks Fruit van Verhoeven. Maar door die focus lijkt Verhoeven er samen met de religieuze verwijzingen er toch meer op uit om te provoceren en te shockeren, dan een echt inhoudelijk interessant verhaal over religie en politieke verhoudingen te willen vertellen. Hij stipt wel interessante zaken aan als: waarom de nonnen en de priesters alleen het lijden van God moeten dragen en waarom er geen ruimte is voor lust. Alleen dat wordt niet uitgewerkt. De twee Belgische actrices die de rollen spelen zijn een lust voor het oog en dartelen er ook lustig naakt op los, ook iets waarmee Verhoeven lijkt te zeggen: kijk mij eens lekker stout en ondeugend zijn.
De stijl en de vorm waarin Verhoeven Benedetta giet, voelt zo kitscherig aan en soms lijkt het wel een klucht, dat er helaas weinig van de film bij de kijker blijft hangen. Verder wordt er ook niet bijzonder genoeg in geacteerd, zit er nauwelijks een opbouw of spanningsboog in. Benedetta voelt als een hamburger van de McDonalds. Lekker op het moment dat je hem eet maar daarna ben je toch een beetje misselijk.
2,5 sterren