Paul Greengrass, de regisseur van News of the World, is niet de eerste naam waar ik aan denk, bij het zien van deze moderne western. Greengrass is toch wel het meest bekend om zijn handshake cameravoering van de Bourne-films en United 93 (2006). Het is wel zijn tweede samenwerking met hoofdrolspeler Tom Hanks. Hanks speelt overigens voor het eerst in een western. Ze werkten eerder samen in het uitstekende Captain Phillips (2013). Dit is dus een behoorlijk uitstapje voor de Engelse regisseur.
News of the World speelt zich af in de nasleep van de Amerikaanse Burgeroorlog en we volgen Jefferson (Captain) Kidd (Hanks) een soldaat die nu nieuwslezer is en van stad tot stad trekt om het nieuws in al zijn facetten voor te lezen aan de plaatselijke bevolking. Op een van zijn tochten vindt hij de jonge Johanna, een meisje dat is groot gebracht door een Indianenstam en alleen de lokale taal Kiowa spreekt. Het meisje heeft ook nog eens driftbuien en is erg afstandelijk. Hij neemt het meisje onder zijn hoede en komt er gaandeweg achter dat ze familieleden in San Antonio heeft. Dwars door de wildernis en met vele gevaren gaat hij op weg om het meisje daar af te geven. Natuurlijk komen ze tijdens de reis nader tot elkaar.
M: Wat ik bedoel met moderne western is dat het geen klassieke western is zoals de spaghettiwesterns of de films van John Ford of met John Wayne als de klassieke held. De film oogt natuurlijk wel als een western maar de ervaring is anders. Het is ook meer een dramafilm dan een volbloed western. Ik heb er dan ook zeker wel van genoten in algemene zin. René, heb jij er ook van genoten?
R: Het verhaal speelt zich in de ruwe westerntijd af. Een periode die mij altijd wel weet te boeien. Ik vond wel dat het verhaal heel erg traag voortkabbelt. Het verhaal is eigenlijk flinterdun maar toch goed te bekijken. Hanks is tot leven gekomen. Ik moet zeggen zijn kop past goed in het western genre en dat had ik niet verwacht.
M: Hanks is natuurlijk altijd goed. Degelijk. Bijna braaf zelfs. Je ziet hem zelden als een ‘bad guy’. De enige rol die me te binnen schiet is, in de film Road to Perdition (2002) van Sam Mendes. Dat is wel een rol met een randje maar uiteindelijk ook meer rechtvaardig dan in en in slecht. Maar wie nog meer opvalt is natuurlijk de Duitse Helena Zengel als Johanna. Ze schijnt al geweldig te zijn in de Duitse film Systemsprenger (2019) maar die heb ik helaas nog niet gezien. Op basis van deze film kan ik wel oordelen dat het een talent in de dop is. Ze heeft voor haar rol dan ook een Golden Globe in de wacht gesleept. Iemand om in de gaten te houden. Ze speelt niet alleen heel goed, ze heeft ook een hoofd wat verwachting schept. Een intrigerend voorkomen, zeg maar. En Greengrass hanteert een rustige cameravoering wat ook wel eens prettig is. René, wat vind jij van de acteerprestaties?
R: Hanks blijft een acteertalent. Ook zitten er goede minder bekende acteurs in. Ik kende Zengel niet evenals haar achtergrond, maar vond haar spel soms te en dan had ik echt het gevoel dat ze vergat te acteren. Haar blik kon van intens naar gemaakt gaan, het was niet storend maar het viel mij wel op. Nou ja ze is nog in de dop maar talent is er zeker.
M: Het verhaal is redelijk eenvoudig maar boeit toch van begin tot eind. Het is weinig vernieuwend en ondanks dat het allemaal wel geloofwaardig is, mis je toch wel enige diepgang. Het valt te verklaren dat hij het kind meeneemt maar we komen vervolgens niet te weten waarom? Is het zijn brave inborst, zijn fatsoen of is het een dieper gelegen gevoel? Dat had best uitgewerkt mogen worden. Hetzelfde geldt voor Johanna. Van haar weten we dat ze twee keer wees is geworden en mensen niet snel meer vertrouwd maar verder zien we niet heel veel. René, wat vind jij?
R: Het gaat om de reis en de obstakels tijdens de reis. Ik had het idee dat het fatsoen van Hanks de reden was voor de onderneming. Uit alles blijkt dat hij een man met eergevoel is en weinig op heeft met oorlog. Ik vond het hele ‘nieuwsvertellen’ nieuw. Heeft dit beroep toen echt bestaan ?
M: Dat is een goede vraag! Ik heb even gegoogeld maar kan er niets over vinden. Als er lezers zijn die het weten? Laat van je horen, zou ik zeggen!
M: Greengrass lijkt met dit verhaal ook iets te willen zeggen over de kracht van nieuws en misschien nog wel meer de rol van de hedendaagse media. Of nieuws wel betrouwbaar of objectief is? En de rol van de media die bijvoorbeeld maar één geluid laat horen. Maar het lijkt nou ook weer niet dat hij om die reden per se deze film moest of wilde maken. René, wat denk jij?
R: Geen idee. De scène met de mijnwerkers laat wel zien hoe sterk het nieuws mensen kan beïnvloeden. Iets wat we hedendaags op social media ook veel zien.
M: Dan nog niets over het camerawerk. Dat is van Dariusz Wolski die een indrukwekkend cv heeft. Zoek dat maar eens op. En natuurlijk de prachtige score van de film door James Newton Howard. Echt een sfeervolle score die goed bij de film past. Howard heeft natuurlijk ook een cv zo lang als een rol toiletpapier. René, wat vindt jij van het camerawerk en muziek?
R: Het past bij de film. De scène waarbij Hanks drie schurken moet afschudden vond ik goed gedaan. Niet perfect in beeld maar zo moet het ook. Hanks speelt ook de wat oudere persoon – snel moe – en dat vind ik altijd interessant omdat men nu eenmaal ouder wordt. Ik had dat ook met Clint Eastwood in Unforgiven. Het geeft een stuk realisme mee.
M: News of the World is een fijne film met goed acteerwerk dat misschien net wat scherper en spannender had gemogen maar wel weet te boeien. Ik zou de film zeker 3 sterren geven. En jij?
R: Nogmaals, het verhaal is flinterdun en kabbelt voort. Het acteren, de score en camera werk maakt een hoop goed en de moeite waard. De omgevingsbeelden zijn soms super mooi om te zien. Ik ga met je mee voor de 3 sterren.
3 sterren