Ridley Scott’s laatste film House of Gucci draait nu in de bioscoop. Zijn vorige film The Last Duel draaide maar kort in de bioscoop en gaat nu op Disney+ in de herkansing. Voor ons de gelegenheid om deze film te bespreken.
Ridley Scott, de regisseur van meesterlijke films als Alien, Blade Runner, Thelma & Louise en Gladiator heeft na het mislukte All The Money in the World – waarin de rol van Kevin Spacey volledig werd vervangen door Christopher Plummer – geen noemenswaardige films meer gemaakt. Wat vinden wij van The Last Duel?
Synopsis: Frankrijk, de 14e eeuw. Ridder Jean de Carrouges (Matt Damon) keert terug van een militaire expeditie en hoort van zijn vrouw Marguerite (Jodie Comer) dat zij verkracht is. Zij wijst Jacques Le Gris (Adam Driver), een oude vriend van Jean, als dader aan. Jacques beweert dat hij onschuldig is. De vrienden voeren een dodelijk duel om de waarheid: het Carrouges-Legris duel, het laatste gerechtelijke duel in Frankrijk.
De film is gebaseerd op een boek van Eric Jager, een Amerikaans expert van de middeleeuwen. De focus ligt op het laatste gerechtelijke duel dat door koning Karel VI werd goedgekeurd. Het verhaal wordt vanuit drie perspectieven verteld namelijk door ogen van Jean de Carrouges, Jacques Le Gris en Marguerite de Carrouges. Steeds met kleine subtiele verschillen waardoor niet drie keer exact hetzelfde verhaal verteld en vertoond wordt. René, wat vind jij er van dat het verhaal zo verteld wordt?
R: Ik vind deze manier van vertellen interessant. De details in ieders verhaal, laten je zelf een keuze maken wie er gelijk heeft. Je mening kan zomaar plots veranderen omdat je een persoon toch niet zo sympathiek vind als dat je dacht.
M: Naast de drie hoofdpersonen speelt ook Ben Affleck een rol namelijk die van Pierre d’Alençon, een soort van playboy waarvan onduidelijk is hoe hij aan zijn macht en rijkdom komt. Grappig om te vertellen is dat zowel Damon als Affleck samen met Nicole Holofcener het script voor de film schreven en ook nog eens samen in de film zitten. De laatste keer dat ze samen een script schreven was voor de film Good Will Hunting, waar ze ook beiden in mee speelden. Daarna hebben beiden heren meerdere scenario’s geschreven. Daarna hebben ze nog wel vaker samen in een film gezeten maar dat is alweer van een tijdje terug. Sowieso zijn het wel talenten want lang voordat ze allebei bekend waren namen ze al een voorschot op het schrijven en regisseren van films in de realityserie Project Greenlight. Man, wat heb ik daar toen al van genoten. René, ken je dat?
R: Nee dat zegt me niet zoveel. Ik moet wel bekennen dat ik met een blanco mindset de film inging en eigenlijk pas na vijftien minuten door had, dat het Ben Affleck was. Ik vind de acteerprestaties van allen prima en het laat hun veelzijdigheid goed zien.
M: Maar goed, even terug naar de film. Laten we het even hebben over Jodie Comer, die de rol van Marguerite speelt. Zij is toch wel een talent. Nog niet zo lang geleden zagen we haar nog in de film Free Guy (die we onlangs nog besproken hebben) maar hier laat ze zien dat ze echt alles kan spelen. Haar subtiele spel – zeker in de drie perspectieven – geven haar rol en de film net dat beetje meer. En dan natuurlijk de regisseur Ridley Scott. We weten inmiddels dat hij bezig is met een sequel van zijn meesterwerk Gladiator en deze film heeft er wel iets van weg maar is toch wel veel gelaagder en zit meer op het drama en minder op de actie. Maar man, hij kan het nog wel steeds hoor. René, wat vind jij van Comer en Scott?
R: Alles is mooi in beeld gebracht en doet je als kijker beseffen dat je blij mag zijn om in het heden te leven. Ik vind de film wel soms wat traag zeker als je de eerste versie (perspectief) kent, en dan de twee andere versies moet afwachten. Zoals ik aangaf vind ik de acteer prestaties prima en Comer kan goed met de rol overweg. Ik ben fan van de meeste Ridley Scott films en Gladiator behoort bij mij dan ook zeker in de top 10 films.
M: Na een kleine twee uur zijn we dan toe aan het allesbeslissende duel en hoewel het maar kort is, is het wel ontzettend goed geschoten. Spannend, meeslepend, intens, mooi geschoten. Finalewaardig materiaal zou ik zeggen, René, vind jij dat ook?
R: Gladiator-stijl; duel, hard en grof waarbij beide dualisten een flinke portie pijn te verduren krijgen. Er staat veel op het spe,l ook voor de dame in kwestie die zware gevolgen zal moeten ondergaan als haar man mocht verliezen.
M: En ja dan het verhaal. Juist omdat het vanuit drie perspectieven verteld wordt, vallen je steeds andere dingen op. In de versie van Jean van is hij heel begripvol naar Marguerite toe terwijl in de versie van Marguerite toe, zij dat vooral heel anders ervaart. In de versie van Jacques onstaat juist het beeld dat geen verkrachting is maar dat het met wederzijds goedvinden was. Hoe dan ook, in alle drie de versies zitten subtiele aanknopingspunten die je steeds doen afvragen: wie vertelde nou de waarheid en vooral wat is die waarheid? René, had jij dat ook?
R: Zoals ik eerder aangaf, het zijn de details die je mening zo maar kunnen veranderen. Het zijn aannames die we doen, die net als in het echte leven zo maar verkeerd kunnen zijn.
M: Grappig feitje: de eerste film van Ridley Scott was The Duellists uit 1977. Over een duel wat zich in Frankrijk afspeelde.
M: Wat me ook opviel: in de film zegt Pierre (Affleck) op een gegeven moment tegen Jacques: “that Jean is no fucking fun” en toen dacht ik meteen: dat woord kan nooit al in de 14e eeuw hebben bestaan! En dat klopt.
R: De film heeft een wat grauw kleuren palet, wat past bij de tijd waarin het zich afspeelt waardoor het een grimmige sfeer heeft. De film laat je uitkijken naar de finale die het wachten waard is.
M: Ik vond The Last Duel echt een intrigerende mooie film. Ik zou de film 3,5 ster geven en jij René?
R: Ik ga voor 3 sterren. Er had iets meer vaart in gemogen maar misschien hoort dat niet bij die tijd.
Eén antwoord op “Michel Versus René – The Last Duel – Disney+”