Mank van regisseur David Fincher is een ode aan het Hollywood van de jaren 30 en 40 en een eerbetoon aan wijlen Jack, zijn vader, die het scenario schreef. Een prachtig in zwart-wit geschoten film met toegepaste deep-focus techniek (waarbij de objecten zowel op de voorgrond als op de achtergrond scherpgesteld zijn), een wonderschone soundtrack en fijn acteerwerk.
Toegegeven, je moet wel een beetje thuis zijn in de materie van de film. De film draait voornamelijk om Herman J. Mankiewicz die voor Orson Welles het scenario schreef voor zijn debuutfilm Citizen Kane (1941). Andere personages zijn William Randolph Hearst, de krantenmagnaat waar Mankiewicz zijn scenario op baseerde. En zijn maitressse Marion Davies.
De film opent als Herman (Gary Oldman) een chalet wordt ingedragen om daar vanaf bed het scenario te schrijven. Eerst in 90 dagen maar Orson (Tom Burke) maakt er 60 dagen van. Door een auto-ongeluk heeft Herman zijn been gebroken en dus dicteert hij het script vanaf bed, aan een typiste. Ziehier de eerste overeenkomst met Citizen Kane.
In flashbacks zien we hoe Herman van een graag geziene gast veranderd in een vervelende alcoholist. Ook zien we zijn kennismaking met Hearst (Charles Dance) en zijn maitressse Davies (Amanda Seyfried).
Ironisch genoeg is het scenario van Mank, wat over een scenarist en scenario gaat, wel wat rommelig. Of dat nu aan de verhaalstructuur ligt – louter flashbacks – of de aan de personages – die allemaal veel tekst hebben – dat blijft lastig. De karakters gaan ook niet echt leven en dat is voor de kijker die niet zo bekend is met het verhaal wel een minpunt.
Cinematografisch en visueel is de film dik in orde. Met cameraman Erik Messerschmidt waar Fincher de Netflix serie Mindhunter mee maakte levert hij prachtig werk af. De audio en muziek zijn mono – zoals vroeger – opgenomen. De soundtrack is verzorgd door Trent Raznor en Atticus Ross (Nine Inch Nails) waar Fincher ook al eerder mee werkte aan The Social Network en Gone Girl. Inclusief de ‘cigarette burns’ die je in oude films zag ten teken dat de spoel verwisseld moest worden.
Actrice Seyfried is echt gemaakt voor de zwart-wit film. In elke scène knalt zij van het doek. Oldman is in deze rol ook op zijn plek. En fijne bijrollen voor Lily Collins als Rita Alexander en Arliss Howard als Louis B. Mayer. De grote man achter studio MGM – Metro Goldwyn Mayer.
Mank is meer voor de echte cinefiel dan voor de doorsnee filmkijker. Een prachtig ode met helaas wel wat minpunten maar die ontzettend goed en mooi gemaakt is.
3,5 ster
Mank is nu te zien op Netflix