Interview MovieInsiders

MovieInsiders is wellicht de grootste en de leukste Nederlandse film
podcast die er te vinden is. De show wordt gepresenteerd door de Haagse
vrienden Gudo Tienhooven en John de Jong. Focus op Film sprak MovieInsider Gudo over hun liefde voor film, hoe het is om een podcast te maken, over hun hypermoderne studio en over toekomstplannen.

F: Kun je iets vertellen over het ontstaan van de podcast?

G: “In geschreven vorm tref je van elke denkbare film een hoos aan recensies. Maar in gesproken vorm bestond het, in elk geval in 2008 toen wij startten, nog nauwelijks. John de Jong en ik (onze vriendschap ontstond ooit letterlijk in een Haagse bioscoop) ouwehoerden toch al eindeloos over alles wat we zagen; waarom daar geen microfoon bijzetten?! Daarnaast is dit een heel spontane vorm. Op schrift is over elk woord ruim van tevoren nagedacht. Nu zet ik wat steekwoorden op papier, ratel ik ze aan elkaar en kan ik halverwege ook door de feedback van de ander ineens tot nieuwe inzichten komen. Je kan ons tijdens dit argumentenspel soms horen denken en graven.”

F: Hoe bepalen jullie de titels die besproken worden?

G: “Al vanaf het prille begin wisten we één ding zeker: deze podcast doet voor geen enkel genre de deur dicht. We zijn namelijk geen western-, horror- of animatieliefhebbers, maar filmliefhebbers. We zijn dol op het medium. Dus niet per se: wélk verhaal wordt hier verteld, maar hoe?! Waarom werkt de plastic haai in Jaws, waarom word ik wél gegrepen door de romance in Punch Drunk Love en niet door die in Gigli en waarom accepteren wij eigenlijk die achterlijke kikkerregen in Magnolia? De waarom-vraag, daar zijn we dol op. Die smijten we tegen een zo breed mogelijk palet aan titels. Je kan bij ons aankloppen voor dikke blockbusters én obscure Oostblokproducties. Afwisseling is daarbij belangrijk. Verder moet MovieInsiders vooral staan voor passie en enthousiasme. Niet voor snobisme en betweterigheid.”

F: Hoeveel tijd zijn jullie doorgaans kwijt aan het maken van de podcast?

G: “Oef, daar vraag je wat! Ik probeer daar eigenlijk niet zo bij stil te staan, want dan verklaar ik mezelf voor gek. Je kijkt pak ‘m beet twee films per podcast (dus per week), je bereidt introotjes voor, maakt aantekeningen, piekert je suf over je keuzes voor de top 5, denkt na over wat je in de volgende aflevering wilt tackelen… en dat valt allemaal dan nog onder het kopje ‘voorbereidingen’. Het opnemen duurt een uur of twee en dan is er de montage. Dat doen we best grondig (laten we het houden op een paar uur) voor een goede flow en weinig overbodig blabla (zouden meer podcasts moeten doen, zeg ik toch even heel ‘betweterig’, haha). Shit, wat een hoop werk eigenlijk. We lijken wel gek!”

F: Maken jullie gebruik van een studio en opnameapparatuur?

G: “De hypermoderne, geluidsdichte en fraai ingerichte MovieInsiders-studio bevind zich in Den Haag. In Johns bescheiden optrek om precies te zijn. In de buurt van het keukenblokje waar hij kookt en het bed waarin meneer slaapt. Grappig hoe mensen vaak daadwerkelijk denken aan een professioneel hok à la Radio 538. Dat is juist het mooie van het medium podcast; iedereen kan het overal doen. Uiteraard hebben we geïnvesteerd in degelijke microfoons, kabels en dergelijke. Maar dat was het wel zo’n beetje.”

F: Hoe zijn de rubrieken zoals Jee of Nee en de top 5 tot stand gekomen?

G: “De top 5 is schaamteloos gejat. Ik luisterde al ver voor de lancering van MovieInsiders naar de Amerikaanse podcast Filmspotting, toch wel de moeder aller filmpodcasts. Die lijstjes zetten mij ook vaak aan het denken. ‘Zou ik ook Hitchcocks Vertigo boven zijn Rear Window zetten?’ Maar lijstjes zijn pas leuk met die – daar is ‘ie weer – waarom-vraag. Het is ook vaak een perfecte aanleiding om luisteraars nieuwsgierig te maken naar wellicht voor hen onbekende titels. John maakt daar zelfs een hele kunst van. ‘Welke vage Poolse of Koreaanse film zal ik nu eens bewieroken?’ Hoe we het nog leuker voor onszelf maken: wij nemen onze lijstjes nooit vooraf met elkaar door. Dan kan ik ook eens gillen: hoe kun je dát nou in vredesnaam kiezen man?! Jee of Nee is een vondst van John. Als tegenwicht van al dat gezwam, lekker kort en krachtig. Wij flirtten laatst met het idee de rubriek eens de nek om te draaien, maar luisteraars blijven het blijkbaar geinig vinden.”

F: Wat doen jullie in het dagelijkse leven?

G: “John is werkzaam in Filmhuis Den Haag. Ik ben al een bescheiden decennium vaste mediaverslaggever van het AD. Ik hou me dus journalistiek bezig met de, vooral Nederlandse, televisie- en radiomarkt. Een zeer brede en fascinerende portefeuille. Zo nu en dan schrijf ik voor de krant (en de AD-website natuurlijk) ook filmverhalen- en recensies. Oh en een primeurtje voor je: ik begin zeer binnenkort met twee collega’s een nieuwe podcast over series: AD Bingewatchers.”

F: Kunnen we in de toekomst meer interviews met filmmakers verwachten?

G: “Dat is absoluut de ambitie! Wij – en laat ik hier ook eens MovieInsider Nico van den Berg van Cinema Cinemonkey noemen! – voerden al enkele leuke en verrassende gesprekken met filmmakers en acteurs. Regisseur Roel Reiné van Michiel de Ruyter en Redbad is niet de meest gelauwerde cineast ter wereld, maar dat was echt een ontzettend tof interview. Check ons archief op movieinsiders.nl zou ik zeggen. Het kost ook vaak extra tijd, daarom blijft ons gebabbel en het doornemen van de nieuwe filmreleases en klassiekers (willen we ook meer doen!) altijd het hoofdbestanddeel van de podcast.”

F: Sinds kort is de Roadhouse (over filmmuziek) toegevoegd. Hoe is dat ontstaan?

G: “Vooral ondergetekende is een groot liefhebber van filmmuziek. Ik heb ook een collectie van zo’n 1000 soundtracks thuis. Ook van films die pijn doen aan je ogen. Voorbeeldje: de piratenflop Cutthroat Island heeft een vijfkaraats score van componist John Debney waar de Pirates of the Caribbean-franchise nog een puntje aan kan zuigen. Roadhouse (verwijzend naar de bar uit Twin Peaks) was een experiment, maar veel luisteraars waarderen het enorm. Ook fijn: je kan er tussendoor gewoon eens eentje knutselen, zonder harde deadlines. Vriend van de show Coen Haver maakte onlangs een zeer geslaagde met NPO Radio 4-presentator Sander Zwiep over het gebruik van klassieke muziek in films.”

F: Je hoort dat jullie goed op elkaar zijn ingespeeld. Was dat in het begin ook zo en gaat het ook wel eens mis?

G: “John en ik kennen elkaar al heel lang dus dat ging eigenlijk vanaf het begin goed. We geven elkaar de ruimte. Als je er een berekening op loslaat, weet ik bijvoorbeeld bijna zeker dat ieder per recensie ongeveer evenveel aan het woord is. Gaat vanzelf. Wij krijgen soms de kritiek dat we te weinig ruziemaken, maar ik vind het ook wel mooi dat we allebei andere argumenten naar voren schuiven en zo telkens een aardig compleet beeld van een film kunnen schetsen. Voor wat stevig gebakkelei: check in ons archief vooral even de recensies van Boyhood en Under the Skin. Als het nodig is, proberen we elkaar heus de kop af te hakken. Als we teveel door elkaar heen kletsen of we betrappen elkaar op het geven van spoilers, doen we het gewoon opnieuw. Oh en versprekingen of slappe lach-situaties plaatsen we nog wel eens als ‘outtakes’ helemaal aan het eind van de podcast. Luister dus vooral de hele show ;)”

F: De podcast bestaat nu 11 jaar. Wat is het toekomstbeeld?

G: “Krankzinnig hè? Elf jaar! In 2018 jubileerden we nog met onze – lang uitgestelde – lijstjes ‘beste films aller tijden’. En dat is ook alweer een jaar geleden! MovieInsiders maken we met een blik op oneindig. Ik zal niet ontkennen dat we wel eens een dipje hebben, maar het filmenthousiasme en de wil om dat te verspreiden, ram je er niet zomaar uit. Als de luisteraar wegloopt, houdt het op natuurlijk. Maar daar vrees ik niet zo voor.”

Nieuwsgierig geworden naar MovieInsiders podcast? De podcast is te vinden op I-Tunes, Spotify en Soundcloud. De podcast is gratis maar mocht je de heren willen steunen dan kan dat hier: https://www.patreon.com/movieinsiders

Met dank aan Gudo Tienhooven en John de Jong.

Onze score

Geef een reactie